Mentorship Programma

voor Praktijk Ondersteuner BedrijfsartsCasemanager Taak Delegatie


Ik begeleid en train jouw team in een efficiënte aanpak van complexe casussen met aandacht voor mens en gedrag.

Mentorship Programma

voor (teams van) Praktijk Ondersteuners Bedrijfsarts & Casemanagers Taakdelegatie


Ik begeleid en train jouw team via inzichten uit de gedragstherapie en Acceptance and Commitment Therapy om de aanpak van complexe casussen efficiënter te laten verlopen.

Samen met je team van Praktijk Ondersteuners & Bedrijfsartsen kijken naar de impact van gedrag.

 "Het verzuim is alleen maar de druppel die de emmer doet overlopen. Als je focust op de laatste druppel ga je wellicht voorbij aan hoe de emmer zo vol is geraakt.” - Lieve Bruyninx


De manier waarop een medewerker omgaat met (psychische en/of fysieke) klachten is waarschijnlijk ingebed in patronen die zich vaker hebben voorgedaan en die de medewerker op korte termijn juist overeind hebben gehouden. Dit coping-gedrag lijkt aanvankelijk een goede strategie voor de medewerker en zijn omgeving, op de lange termijn zorgt het vaak voor uitputting en is het daarmee niet houdbaar.


Samen met een medewerker een goede strategie bouwen voor het omgaan met het probleem op lange termijn is vaak een uitdaging. Daar boven op kunnen psychologische problemen een casus veel complexer maken. Soms lijkt het nodig om arts, psycholoog en social worker tegelijk te zijn.


Wij bieden teams handvatten uit de toolbox van de gedragstherapie en ACT om hun eigen werk lichter en hun begeleidingen effectiever te maken.

De medewerker staat

zijn eigen herstel in de weg.

Let’s face it, iedereen - de directeur, de HR manager, de leidinggevende, de collega’s en de medewerker zelf - wil het liefst snel herstel, en soms is dat haalbaar. Maar wat als een medewerker meer nodig heeft om duurzaam zijn of haar eigen gedrag te veranderen om weer gewoon te kunnen werken?


Medewerkers zijn in twee categorieën in te delen:


Voorzichtige types

Zij hebben geleerd dat ze bij pijn voorzichtig moeten zijn. Uit ervaring weten gedragsspecialisten dat er voorzichtigheid en actie nodig is voor een optimaal herstel. Bij een duidelijke fysieke klacht zegt de behandelend arts meestal hoelang mensen zich niet mogen belasten en wanneer ze weer mogen bewegen. Wanneer de klacht minder duidelijk is, blijft het een afweging die de medewerker zelf moet maken. Voorzichtige types vinden het moeilijk om in actie te komen omdat ze niet zeker weten of dat wel veilig is.

 

Doordouwers

Zij hebben geleerd om ongemak te negeren, en stellen actie boven voorzichtigheid, vaak ook privé. Ook hier zijn actie én voorzichtigheid nodig voor een optimaal herstel. "Stilzitten" is voor deze groep vaak een ongelofelijke uitdaging omdat ze gewend zijn te “gaan voor hun doelen”, in dit geval herstel. 

Doordouwers blijven vaak de lat hoog leggen, ziek of niet, zodat ze niet toekomen aan herstel.


Hoe zorg je dat het gedrag van de medewerker herstel niet in de weg zit?

Hoe zorg je dat een medewerker niet blijft doen wat hij deed, maar aanpakt wat nodig is voor duurzame inzetbaarheid?

Iedereen heeft een handleiding,

leer die kennen en inzetten.

Een medewerker komt binnen met een verhaal waarvan hij zich niet bewust is, maar het stuurt wel zijn hoofd en zijn handen. Elke beslissing die hij maakt is ingebed in zijn geschiedenis en hoe hij heeft geleerd te reageren. 


Door het herkennen van deze gedragspatronen en ze te gebruiken in gesprekken versterk je het inzicht van de medewerker in zijn keuzes en vergroot je de kans op een optimaal herstel.


Wie zit er tegenover je en welke handleiding hanteert deze persoon voor zichzelf als hij geconfronteerd wordt met lastige situaties?  


En wat is er voor nodig om dit te kunnen omzetten in effectieve gedragsverandering?

 Mentorship Programma 

Spreekuur voor acute casussen.

We gaan de casus samen analyseren en ik geef je advies over welke stappen je kunt zetten zodat je weer beweging krijgt in het traject met de medewerker.

Supervisie voor herkennen van patronen in complexe casussen.

We kijken samen naar terugkerende patronen in gedrag van de medewerkers die je begeleidt en in je eigen gedrag.

Training van vaardigheden.

We versterken de vaardigheden die onvoldoende aanwezig zijn bij jou en je collega's om het maximale te halen in verzuimtrajecten. 

Wat zeggen onze klanten?

"De trainer was zeer deskundig, mede doordat zij zelf bereid en in staat was goed gedoceerd

haar eigen verhaal in te zetten, waarmee zij veiligheid en vertrouwen creëerde. Daarnaast

was zij ook overduidelijk zeer ervaren en kon zij ons prima demonstraties geven en feedback

op eigen oefeningen! Er was veel ruimte om te experimenteren en nieuwe vaardigheden te

leren, die onmiddellijk bruikbaar waren in mijn praktijk.Ik kan de trainingen van Lieve

Bruyninx zeer aanbevelen!"


- Pauline de Vries.

"Lieve Bruyninx weet je met haar werk te raken in het hart en neemt je van daaruit mee in de

theorie en praktijk van ACT. Je leert om als therapeut het verschil te kunnen maken voor je

cliënten én voor jezelf. Ze is een zeer deskundig therapeute en opleider."


- Jacqueline A-Tjak

"Op dit moment is Lieve een van de best opgeleide ACT-therapeuten in België, met een

sterke kennis van RFT.Ik ervaar haar werk steeds als grondig en van hoge kwaliteit. Ze toont

warmte en kracht en is bereid om buiten haar comfortzone te treden als dat nodig is."


- Joris Corthouts

"I have worked with Lieve for a number of years and I have gained huge respect for all

aspects of her work and her character. Her professionalism and honesty are beyond measure.

I work with her on many collaborative projects and I am always reassured by her

thoroughness and energy. In every aspect of her work, I would recommend her without any

hesitation."


- Yvonne Barnes-Holmes

"De afwisseling tussen doorvragen, empathie en gerichte adviezen in het casusspreekuur met

Lieve biedt snel handvatten voor casussen die vastlopen, die ik dan in mijn begeleidingen

zelf verder vorm kon geven."


- Noor H., Casemanager Taakdelegatie

"In de teamsupervisies bij Lieve kreeg ik meer inzicht in het verhaal achter de concrete

klacht van mijn cliënten; het leren zoeken naar patronen in gedrag geeft me een andere blik

op de medewerker en op mezelf. Na bijna 20 jaar ervaring in re-integratie, blijft dit erg

verhelderend. Lieve helpt je om inzichten te vertalen naar je eigen werk. Met veel

duidelijkheid en vertrouwen leert ze je als hulpverlener kijken vanuit een ander perspectief."


- Kees B., Praktijkondersteuner Bedrijfsarts (POB)

"In deze training heb ik nog beter leren begrijpen hoe groot de impact van de

leergeschiedenis van een medewerker kan zijn bij de omgang met klachten. Dit helpt me om

beter te begrijpen waarom sommige trajecten stokken en hoe ik daar rekening mee kan

houden in mijn plan van aanpak."


- Margreet S., Bedrijfsarts

Bekijk gegevens
- +
Uitverkocht