Vervolgcursus VGCt (50u): Procesgerichte ACT

Nu ook als nascholing!


Je vind het belangrijk om je cliënten de best mogelijke behandeling te geven.
Je wil wetenschappelijk onderbouwd werken, rekening houdend met wie jij zelf bent en waarvoor je staat.
Je wil gelijkwaardigheid en gedeelde verantwoordelijkheid in je sessies.
In de therapiekamer geloof je dat er ruimte is voor hoofd én hart.
ACT kan voor jou een waardevolle uitbreiding vormen van je cognitief therapeutisch gedragsrepertoire.


WAT LEER JE
In deze training ga je aan den lijve ervaren wat de impact is van je interventies.
Je gaat merken hoe kennis én intuïtie hun plaats hebben en ontdekken hoe jij ook binnen bestaande protocollen ruimte kan maken voor maatwerk en aansluiten bij de cliënt.

Je leert om
- met je cliënt te onderzoeken hoe de leergeschiedenis in de weg kan zitten en wat er werkelijk nodig is om patronen duurzaam te kunnen doorbreken
- doorlopend functioneel te kijken naar de dans tussen je cliënt en jou om daar je interventies steeds op bij te sturen
- een krachtige werkrelatie bouwen waardoor de effectiviteit van je interventies toeneemt.
- om professioneel, efficiënt en met kwaliteit te blijven werken terwijl je ook de mens blijft zien in je cliënt en in jezelf als therapeut.


WAT VERANDERT IN JE PRAKTIJK?
De kaders en het oefenen helpen je om van losse interventies en metaforen naar een vloeiende therapiesessie te komen
en om van praten over verandering naar echt ervaren te bewegen.
Je houvast verschuift van houvast in een protocol naar houvast in een procesgericht ACT framework.

Cliënten voelen zich meer gezien en gesteund en krijgen inzichten die hen helpen om flexibeler om te gaan met  de pijn in hun leven.
Ze komen meer zelf aan het stuur en de inzichten die ze opdoen leiden tot nieuw gedrag dat fundamenteel anders is.
De wetenschappelijke onderbouwing van ACT blijft groeien met meer dan 1000 RCT’s en zo’n 500 meta-analyses en  reviews.




We baseren ons op wetenschappelijke inzichten en geven je de handvatten om die te implementeren op een geïntegreerde manier met oog voor de hele mens.
We geven je de theorie die je nodig hebt voor de klinische toepassing en laten je kennismaken met de belangrijkste assumpties waar ACT op steunt en we laten je zien hoe ACT onderdeel is van het CGT gedachtegoed.




OPGELET:

Deze training wordt vanaf nu georganiseerd met Cure & Care Development

Deze cursus is alleen toegankelijk voor psychologen die een 100-urige basiscursus CGT gevolgd hebben


2024

5, 6 september, 3, 4, 31 oktober, 1 november en 12, 13 december 2024



Tijd: 10.00-17.15

Locatie:  Cure&Care Development, Oude Oeverstraat 3, Arnhem


Prijs: 2150 euro


Accreditatie is toegekend als 50 uurs vervolgcursus VGCt en als nascholing VGCt voor 50 punten.
Accreditatie is toegekend door de FGzPt voor klinisch (neuro) psychologen voor 67 uur.
Accreditatie is aangevraagd voor psychiaters (Voor de uitvoering van januari-april).

Docenten: Lieve Bruyninx en Jacqueline A-Tjak


Vooropleiding: deze cursus is bedoeld voor alle hulpverleners die minimaal 100 uur basiscursus VGCT hebben voltooid. Hierop wordt geen uitzondering gemaakt.


De studiebelasting bestaat uit 50 uren aanwezigheid, 36 uren thuisstudie (boeken en artikelen) en 10 uur werken aan opdrachten. Er is een aanwezigheidsplicht conform de reglementen van de VGCt.


Voor aanmelding: Klik op de startdatum hieronder en volg de instructies. De annulerings- en leveringsvoorwaarden van Factor Psy zijn van toepassing.


Inhoud: Cursisten leren diepgaand te werken met Acceptance and Commitment Therapy (ACT), op een procesgerichte manier. De cursus start met het aanbieden van interventies, waarbij docenten model staan bij het uitvoeren van interventies en cursisten interventies ondergaan in de rol van cliënt. Hierdoor ervaren cursisten aan den lijve wat interventies teweeg brengen. Ook wordt de therapeutische houding/relatie voorgedaan. Voorop staat het begrijpen van impact van de interventies en hoe deze de processen waar ACT om draait op gang brengen. Hierna volgt een compacte theoretische uitleg over het ACT-model. Daarna leren cursisten in rollenspelen om de componenten vanuit de rol van therapeut op gang te brengen. Oefenen en theorie worden zo steeds afgewisseld. In rollenspellen worden cursisten uitgenodigd om cliënten met verschillende problematieken in te brengen. Hierdoor leren zij enerzijds nog beter het trans-diagnostische karakter van ACT kennen, maar tegelijk ook zien hoe verschillende accenten in ACT gelegd kunnen worden bij verschillende diagnose categorieën.


Wanneer de cursisten theorie en praktijk goed in de vingers hebben, wordt het gedragstherapeutisch proces aan het geleerde gekoppeld: hoe begin je een behandeling, hoe verkrijg je informed consent, hoe verzamel je informatie en welke informatie wil je verzamelen, hoe analyseer je deze informatie, wat betekent dit voor je behandelplan. Het zijn geen stappen die los van elkaar gezien kunnen worden. Aan de orde komt hoe je op een ACT consistente manier kunt meten, met vragenlijsten die gericht zijn op het procesmatige karakter van een behandeling en op kwaliteit van leven als uitkomstmaat, naast symptoommaten. Cursisten leren hoe het gedragstherapeutisch proces een opeenvolging is van analyseren, interventies kiezen en uitvoeren, evalueren en verder analyseren enzovoort.


Er wordt ingegaan op de verschillen en overeenkomsten met meer traditionele CGT. Er wordt ingegaan op de relatie tussen ACT en CGT (als paraplu voor diverse cognitief gedragstherapeutische modellen en als geprotocolleerde behandelmethodiek zoals onderzocht in wetenschappelijk onderzoek). Daarnaast komt ook de wetenschappelijke evidentie voor ACT aan de orde. Besproken wordt hoe werken met functie en betekenis de grondslag is van ACT. Operante en klassieke conditionering spelen daarin een grote rol, met als belangrijke toevoeging de Relational Frame Theory. RFT wordt gezien als een derde leerprincipe, naast operante en klassieke conditionering. Terwijl het talige aspect in het BA/FA model wordt verklaard met een geheugentheorie, wordt deze in RFT opgevat als twee processen van relateren (verbanden leggen tussen dingen en woorden/woorden en woorden) en stimulusfuncties (waarbij functie en betekenis beiden als functies worden gezien, die door woorden ‘gedragen’ kunnen worden).


Literatuur (zelf aan te schaffen):


– A-Tjak, J. (Red) (2015). Acceptance and Commitment Therapy. Theorie en praktijk. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Deel I en II (blz 3-99).
– L. Bruyninx, Y. Barnes-Holmes, C. McEnteggart, R. Thewissen en M. Vleugel (2022). ACT met hoofd en hart. Amsterdam": Boom uitgevers.
– Hayes, S.C., Strosahl, K.D., & Wilson, K.G. (2006). Hoofdstuk 2 De filosofische en theoretische fundamenten van ACT. Uit: ACT. Een experiëntiële weg naar gedragsverandering. Amsterdam: Harcourt. (36 pagina’s, kan op aanvraag in het Engels worden verstrekt)

Literatuur (wordt verstrekt):
– A-Tjak, J.G.L., Davis, M.L., Morina, N., Powers, M.B., Smits, J.A.J.  & Emmelkamp, P.M.G. (2015). A Meta-Analysis of the Efficacy of Acceptance and Commitment Therapy for Clinically Relevant Mental and Physical Health Problems. Psychotherapy and Psychosomatics, 84, 30-36. doi: 10.1159/000365764.
– A-Tjak, J. (2010). Acceptance and Commitment Therapy: Een nieuwe vorm van cognitieve gedragstherapie. GZ-psychologie, 1, 10-13.
– Syllabus met oefeningen (na dag 3-4)
– Protocol met oefeningen (na dag 3-4)

Aanbevolen literatuur (zelf aan te schaffen):
– Hayes, S.C. & Smith, S. (2006). Uit je hoofd, in het leven. Een werkboek voor een waardevol leven met mindfulness en Acceptatie en Commitment Therapie. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.


5 september 2024

5, 6 september, 3, 4, 31 oktober, 1 november en 12, 13 december 2024



Inschrijven via Cure&Care development →
Bekijk gegevens
- +
Uitverkocht